Dzień: 22 kwietnia 2021

Kasza gryczana – czy warto jeść?

Czym są pistacje i dlaczego warto je jeść?

Pistacje (https://www.bee.pl/9235-pistacje) to jedna z najzdrowszych przekąsek, jakie można zjeść. Warto pamiętać, że orzechy te są naturalnie doskonałym źródłem kalorii, ale niewielka ilość pistacji nie zaburzy diety, a przyniesie wiele korzyści zdrowotnych. Warto zatem byłoby rozważyć włączenie ich do zdrowej diety.

Jakie są podstawowe właściwości pistacji?

Pistacje mają wiele właściwości prozdrowotnych, m.in. wyrównują poziom dobrego i złego cholesterolu. Pistacje posiadają własności antyoksydacyjne, które przekładają się na pewne działanie na większość problemów zdrowotnych. Wykazano również ich pozytywny wpływ na zmniejszenie objawów menopauzy i oczu, zwłaszcza u osób starszych.

Walory odżywcze pistacji

100 gramów pistacji zawiera ponad 550 kalorii. Jest to 67% tłuszczu, 20% węglowodanów i 13% niezbędnego białka. To ostatnie jest warte podkreślenia, szczególnie w odniesieniu do wegetarian i wegan. Oprócz dodatków witaminowych, pistacje zawierają również luteinę, żelazo, wapń, magnez, mangan, fosfor, potas, a także cynk. Pistacje charakteryzują się bardzo dużą zawartością gamma-tokoferolu i fitosteroli. Pistacje zawierają niezbędne witaminy, w głównej mierze witaminę C, a także witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9).

Czy pistacje są tak naprawdę zdrowe?

Pistacje to świetny sposób na uzyskanie korzyści zdrowotnych, szczególnie dla osób z problemami z cholesterolem. Badanie wykazało, że pistacje miały korzystny wpływ na małą grupę osób z wysokim poziomem cholesterolu. Pistacje mają niski indeks glikemiczny, co czyni je dobrym produktem dla osób cierpiących na cukrzycę. Niektóre badania wykazały nawet, że mają one korzystny wpływ na kontrolowanie poziomu cukru we krwi i ciśnienia w naczyniach krwionośnych. Dzięki zawartości luteiny, mają pozytywny wpływ na narząd wzroku.

Jak pistacje mogą być pomocne w odchudzaniu?

Od innych orzechów różnią się wysoką zawartością błonnika. Dzięki temu są zdrową przekąską, która doskonale wpływa na układ trawienny, zapobiegając zaparciom. Badanie wykazało również, że spożywanie pistacji może zwiększyć ilość bakterii, które są dobre dla zdrowia jelit. Pistacje i utrata tłuszczu idą zatem w parze. Choć są bardzo sycące, prawdopodobnie warto będzie jeść pistacje z umiarem, zwłaszcza, że mogą być niezwykle kaloryczne. Niemniej jednak, badania wykazały, że spożywanie pistacji może być korzystne w utrzymaniu zdrowej wagi. Dla zdrowia, niewielka ilość orzechów dziennie powinna przynieść określone rezultaty.